Plantaardige eiwitten tegen overgewicht?

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

De consumptie van eiwitten afkomstig van plantaardige bronnen speelt mogelijk een rol bij de preventie van overgewicht van Europese jongeren.

Aan de HELENA (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence) studie namen 1804 jongeren uit tien Europese landen deel. Ze waren bij aanvang van de studie (2006-2007) in de leeftijd van 12,5 tot 17,5 jaar. Ze vulden op twee afzonderlijke dagen een voedingsvragenlijst in over wat ze de afgelopen 24 uur hadden gegeten.

De gemiddelde dagelijkse eiwitinname was 96 gram waarvan 59% afkomstig was van dierlijke oorsprong. Het percentage bedroeg gemiddeld 16% van de dagelijkse energie-inname en was daarmee hoger dan de aanbevelingen van de World Health Organisation (WHO) en de European Food Safety Authority (EFSA) die een percentage van 10% tot 15% hanteren. Het grootste aandeel (10%) werd geleverd door eiwitten van dierlijke oorsprong, tot slechts 6% was van plantaardige oorsprong. Zowel de totale, dierlijke als plantaardige eiwitinname in gram per dag was lager bij de meisjes dan bij de jongens. Jongeren in de leeftijd tot vijftien jaar hadden een lagere totale en plantaardige inname van eiwitten. Jongeren met de hoogste inname van dierlijke eiwitten hadden een grotere kans op overgewicht in vergelijking met jongeren met een lage inname. Tevens bleek het percentage lichaamsvet lager naarmate de inname van plantaardige eiwitten uit groenten, fruit en peulvruchten hoger was.

De resultaten van deze Europese studie suggereren dat extra inname van plantaardige eiwitten kan bijdragen in de strijd tegen overgewicht bij jongeren. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen