Vegetarische voeding verlicht premenstrueel syndroom

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

4 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Vegetarische voeding, arm aan vet, lijkt lengte en de hevigheid van klachten door premenstrueel syndroom te verminderen. Dr. Neal Barnard van het Physicians Committee for Responsible Medicine legt uit dat de menstruele krampen veroorzaakt worden door prostaglandines. Deze hormoonachtige stoffen zijn afkomstig van vetten die in de cellen van de baarmoeder liggen opgeslagen. Oestrogeen verdikt de baarmoederwand en zorgt ervoor dat er extra prostaglandines aangemaakt worden. Hierbij geldt: hoe meer oestrogeen des te groter de aanmaak van prostaglandines. De onderzoekers verwachtten dat een vegetarisch voedingspatroon met weinig vet voor minder oestrogeen zou zorgen. Daarnaast gingen ze ervan uit dat de hoeveelheid volkorenvezels in dit voedingspatroon voor aanmaak van extra globuline zou zorgen. Dit hormoon helpt mee bij de uitscheiding van oestrogeen. Op deze manier hoopten de onderzoekers langs twee wegen de oestrogeenspiegels aan te pakken. Voor het onderzoek werden 33 vrouwen in de leeftijd van 22 tot 48 jaar geselecteerd. Zij leden allen aan lichte tot hevige pijn in de buik tijdens de menstruatie. Over een periode van twee maanden kregen ze alleen veganistische voeding. Alle voeding van dierlijke afkomst, dus ook yoghurt en melk, werd hierbij uitgesloten. Ook vetrijke oliën, gebakken voedsel, avocado's, olijven, noten en zaden waren taboe. Graanproducten, groenten, fruit en peulvruchten mochten in onbeperkte hoeveelheden gegeten worden. Slechts 10% van de calorieën was afkomstig van vetten bij dit voedingspatroon. Na de eerste twee maanden konden vrouwen weer overgaan op hun normale voedingspatroon. Wel werd hen gevraagd dagelijks een pilletje te slikken dat als placebo fungeerde. De onderzoekers ontdekten dat het veganistische voedingspatroon de hevigheid en de duur van de menstruele krampen verminderde. De menstruele pijnen werden van 4 naar 2,7 dagen teruggebracht door de vetarme voeding. Een aantal vrouwen hielden minder vocht vast, verloren gewicht, hadden meer energie en lagere cholesterolspiegels. De pijn trok helaas niet bij alle vrouwen weg. Over de oorzaak hiervan tast Barnard nog in het duister. Hij is echter van mening dat dit voedingspatroon voor een groot aantal vrouwen een goed alternatief voor medicijnen is. Ongeveer 10% van alle vrouwen blijkt in hun tiener- en het begin van hun twintiger jaren last te hebben van een pijnlijke menstruatie.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen