Bloeddruk verlagen met fruit en groente

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een hoge consumptie van groente en fruit is gunstig voor de bloeddruk. De bereidingswijze blijkt echter ook van invloed op het bloeddrukverlagend effect. Aan het onderzoek namen bijna 11.000 proefpersonen deel in een leeftijd van 50 tot 59 jaar. Bij de deelnemers werd aan de hand van voedingsvragenlijsten nagegaan hoeveel fruit en groente ze aten. Ook werd bepaald of dit citrusvruchten waren of andere fruitsoorten, fruitsap, gekookte of rauwe groenten. Tevens werd de bloeddruk gemeten. Na correctie voor beïnvloedende factoren bleek dat een hoge (totale) inname van groente, fruit en fruitsap gepaard ging met een significant lagere boven- en onderdruk. Wanneer onderscheid gemaakt werd in de afzonderlijke categorieën, bleek dat vooral de consumptie van fruit, behalve die van citrusvruchten, en rauwe groenten gerelateerd was aan een lagere bloeddruk. De kans op een te hoge bloeddruk (bovendruk >140 mmHg) was met 14% significant kleiner bij een hoge consumptie van rauwe groenten. Groenten en fruit zijn rijk aan kalium. Dit mineraal heeft een bloeddrukverlagende werking.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen