Botontkalking; let ook op zink, kalium en magnesium

Waar calcium altijd als de nummer één stof ter voorkoming van botontkalking werd aangewezen, lijkt het er nu op dat een aantal andere mineralen en vitamines veel belangrijker zijn. Volgens dr. New van de University of Surrey blijkt een aantal stoffen die vooral in fruit voorkomen voor een betere botconditie verantwoordelijk te zijn. Hij onderzocht een groep van 62 gezonde vrouwen in de leeftijd van 45 tot 55 jaar. De vrijwilligsters hadden daarvoor al deelgenomen aan een onderzoek naar botontkalking. New ontdekte dat vrouwen die tegenwoordig en met name vroeger veel zink, magnesium, kalium en voedingsvezel namen een grotere mineralendichtheid van het bot op middelbare leeftijd hadden, vergeleken met andere vrouwen. Alcoholgebruik bleek opmerkelijk genoeg ook een positieve bijdrage aan de gezondheid van het bot te leveren. De onderzoeker concludeerde dat groente en fruit al vanaf jonge leeftijd belangrijk zijn bij de voorkoming van botontkalking. De mineralen zink, magnesium en kalium die hierbij een grote rol spelen komen voor in gebakken aardappelen (met schil!), bananen, verrijkte ontbijtgranen en rundvlees.

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+