Eiwit in sportdrank verbetert sportprestatie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Sportdrank, aangevuld met eiwitten kan na inspanning de spierafbraak verminderen en de conditie verbeteren. Dit is de conclusie van een dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek onder vijftien wielrenners.
De wielrenners moesten zo lang mogelijk fietsen op 75% van hun VO2max. Iedere vijftien minuten dronk de ene helft sporters 1,8 ml per kg lichaamsgewicht van een sportdrank met 7,3% concentratie koolhydraten en de andere helft een sportdrank met dezelfde hoeveelheid koolhydraten, maar die was aangevuld met 1,8% concentratie eiwitten. Direct na de test dronken de wielrenners 10 ml per kg lichaamsgewicht van de hen toegewezen drank. Na twaalf tot vijftien uur ondergingen de sporters dezelfde test, ditmaal op 85% van hun VO2max. Na zeven tot veertien dagen kwamen de wielrenners terug voor hetzelfde protocol, nu met de andere drank. In het bloed werd onder andere het creatinefosfokinase (CPK) gemeten om de mate van spierbeschadiging vast te stellen.
De sporters konden bij de twee testen achter elkaar met de eiwithoudende drank gemiddeld 29 en 40% langer fietsen dan met de testen met de drank met louter koolhydraten. Ook waren de spieren van de eiwitgroep 83% minder beschadigd dan die van de groep waar geen eiwit in de sportdrank zat. Er was tussen de twee groepen geen significant verschil te zien in tempo bij de vastgestelde VO2max, ademhaling, hartslag, RPE (Rating of Perceived Exertion), bloedglucose, of lactaat.
Atleten in veel takken van sport kunnen er baat bij hebben om een sportdrank te nemen die naast koolhydraten ook eiwitten bevat.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.