Kan vitamine K2 Alzheimer voorkomen?

Onder redactie van Ortho Institute Ortho Institute

Onder redactie van Ortho Institute

Suppletie met vitamine K2 is mogelijk effectief bij de preventie en behandeling van de ziekte van Alzheimer, zo blijkt uit een review. Voor de review verzamelden de wetenschappers relevante studies waarbij het effect van vitamine K2 op zenuwcellen (neuronen) was onderzocht. Het bleek dat vitamine K2 via diverse mechanismen een gunstig effect had op de neuronen. Zo voorkwam de vitamine dat neuronen afstierven als gevolg van het beta-amyloïd eiwit. Dit eiwit hoopt zich op in de hersenen bij personen met Alzheimer. Tevens voorkwam de vitamine oxidatieve stress en ontstekingen in het brein en verbeterde het de conditie van de bloedvaten. Vitamine K2 is reeds in verband gebracht met andere neurodegeneratieve aandoeningen zoals multiple sclerose (MS) en de ziekte van Parkinson. Een onderzoek bij 45 MS-patiënten en 29 gezonde proefpersonen toonde aan dat de concentraties van vitamine K2 meer dan drie keer lager waren bij MS-patiënten dan bij gezonde personen en dat een lagere bloedspiegel van de vitamine gerelateerd was aan meer MS-aanvallen. Een soortgelijke studie bij 93 Parkinsonpatiënten en 95 gezonde personen liet zien dat de vitamine K2-spiegel bij Parkinsonpatiënten verlaagd was. Diegenen met een vergevorderd stadium van de aandoening, hadden de laagste waardes. Ondanks deze bevindingen is er nog geen enkel onderzoek geweest naar de rol van vitamine K2 bij personen met Alzheimer. De huidige bevindingen suggereren echter dat vitamine K2 effectief kan zijn bij de preventie en behandeling van deze neurodegeneratieve aandoening. Het is moeilijk om met het Nederlandse voedingspatroon voldoende vitamine K2 binnen te krijgen.