Minder spierschade met vitamine E

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Suppletie met vitamine E verkleint de kans op spierschade en oxidatieve stress na fysieke inspanning.

Voor de meta-analyse werden relevante studies geselecteerd uit medische databanken zoals PubMed en Medline. Er werden 44 onderzoeken geselecteerd die voldeden aan de kwaliteitscriteria met in totaal bijna driehonderd deelnemers. Het betrof studies waarbij het effect van vitamine E-suppletie na inspanning was onderzocht. De suppletieduur varieerde van 1 tot 84 dagen in een dosis van 300 IE tot 1300 IE.

Suppletie met vitamine E ging gepaard met minder spierschade na inspanning. Dit bleek uit het feit dat de concentratie van creatinekinase significant lager was na suppletie dan na een placebo. Creatinekinase is een enzym dat een rol speelt bij de energievoorziening van de spieren. Een verhoogde concentratie hiervan in het bloedserum is een indicatie van spierschade. Tevens werd een significant lagere concentratie van lactaat dehydrogenase gezien na vitamine E-suppletie. Lactaat dehydrogenase is een enzym dat actief is in de spiercel bij afwezigheid van zuurstof. Met behulp van dit enzym wordt onder dergelijke anaërobe omstandigheden uit glucose energie geproduceerd onder vorming van melkzuur. Bij getrainde deelnemers (atleten) was over het algemeen significant minder sprake van spierschade dan bij minder fysiek actieve proefpersonen. Een relatief lage dosis (<500 IE per dag) was effectiever bij de preventie van spierschade dan een hogere dosis.

Vitamine E heeft een antioxidatieve werking. De vitamine blijkt spierschade als gevolg van lichamelijke inspanning te verminderen. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.