Omega 3-vetzuur tegen ziekten als parkinson?

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 2 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 2.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Nieuwe studies uitgevoerd aan het Neuroscience Center of Excellence in New Orleans tonen beschermende effecten van het omega 3-vetzuur docosahexaeenzuur (DHA) op hersencellen. Speciaal het optreden van ‘vouwfouten ‘ of configuratieve afwijkingen in eiwitten kon door verhoogde concentraties DHA worden voorkomen. ‘Vouwfouten‘ in eiwitten kunnen het gevolg zijn van genmutaties welke gevonden worden bij bepaalde neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson en bij de ziekte van Huntington.
Dr. Nicolas Bazan vertelde dat een celmodel was ontwikkeld met een mutatie van het ataxine-1 gen. Dit gemuteerde gen zorgt voor de aanmaak van eiwitten met ‘vouwfouten‘. Het aldus gevormde afwijkende eiwit kan niet op de juiste wijze in de cel worden verwerkt. Er ontstaat een afwijkend gevormd eiwit, dat zich manifesteert als verwrongen samenklonteringen die tot voortijdige celdood leiden. De aandoening spinocerebellaire ataxie, een invaliderende ziekte van de kleine hersenen welke gepaard gaat met spraak- en visusstoornissen, alsmede met gebrekkige handcoördinatie op jonge leeftijd, is een voorbeeld van een aandoening als gevolg van een ‘vouwfout ‘. Gevonden werd dat DHA cellen tegen dit defect kan beschermen.
In eerder onderzoek ontdekte Bazan dat het neuroprectine-D1 (NPD-1) gevormd uit DHA ook van belang is in de overleving van hersencellen. Het NPD-1 is in staat cellen met het pathologische ataxine-1 voor ondergang te behoeden en hun integriteit te handhaven. In principe kan NPD-1 therapeutisch toegepast worden bij verschillende neurodegeneratieve ziekten, aldus Bazan. Met behulp van pigmentcellen uit het oog als bron van NPD-1 zouden patiënten met de ziekte van Parkinson , retinitis pigmentosa en sommige vormen van de ziekte van Alzheimer, behandeld kunnen worden.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.