Ouderen fitter met Mediterrane voeding

Ouderen die Mediterrane voeding eten blijven fitter en zijn minder kwetsbaar dan ouderen die dit niet doen.

Voor de meta-analyse werden vier studies geselecteerd waaraan in totaal bijna zesduizend personen van zestig jaar en ouder deelnamen. Op basis van hun voeding werd nagegaan in hoeverre ze aten volgens het Mediterraan voedingspatroon. Mediterrane voeding is rijk aan groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten, olijfolie, vis en in mindere mate kip en zuivel. Ook werd nagegaan in hoeverre ze kwetsbaar (fragiel) waren. Er was sprake van kwetsbaarheid als de ouderen in het afgelopen jaar meer dan 4,5 kilogram waren afgevallen, ze zich uitgeput voelden en de spierkracht was verminderd.

Ouderen die aten volgens het Mediterraan voedingspatroon hadden met 56% significant minder kans op kwetsbaarheid in vergelijking met leeftijdgenoten die niet Mediterraan aten. Wel werd een groot verschil gezien tussen de studies. Een Chinese studie gaf een 8% lager risico van kwetsbaarheid, terwijl een Toscaanse studie een reductie van 70% liet zien. Dit verschil is vermoedelijk een gevolg van het feit dat de deelnemers in de Chinese studie veel minder olijfolie hadden gebruikt dan in de Toscaanse studie.

Van Mediterrane voeding werd eerder al aangetoond dat het bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten. Nu blijkt dat het ook gunstig is voor ouderen .

Woordenlijst

ORTHO

vaktijdschrift

JAARABONNEMENT € 87,80

Ortho
bibliotheek

Meld u aan voor één of meer van de gratis nieuwsbrieven.Nieuwsbrief ontvangen
+