Te veel ijzer door voeding

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Het eten van veel rood vlees en fruit vergroot de ijzervoorraden in het lichaam. Hierdoor stijgt het risico van verschillende chronische ziekten zoals kanker, hartziekten en diabetes. Volkorenproducten laten deze voorraden juist slinken. Dit concludeerden wetenschappers van de Tufts University in Boston na hun onderzoek onder 614 ouderen. De vrijwilligers waren tussen de 68 en 93 jaar oud. Door middel van een vragenlijst gaven zij aan hoe vaak zij bepaalde voedingsmiddelen gemiddeld aten. Vervolgens werd de concentratie van het ijzerbevattende eiwit ferritine in hun bloed bepaald. Volgens het toonaangevende American Journal of Clinical Nutrition had 13% van de proefpersonen te veel ijzer in zijn lichaam. Dit betekent dat de mannen meer dan 300 µg ferritine in een liter bloed hadden en de vrouwen meer dan 200 µg/l. Ten opzichte van personen die geen ijzersupplementen slikten, hadden de proefpersonen die dagelijks met hun supplementen meer dan 30 mg ijzer innamen ruim viermaal zoveel kans dat hun lichaam een te grote ijzervoorraad had. Multi's bevatten over het algemeen 12 tot 30 mg ijzer. Deze hoeveelheid verhoogde het risico van een te grote ijzervoorraad eveneens. De vrijwilligers die wekelijks minstens viermaal rood vlees aten, hadden bijna driemaal zoveel risico van een te grote ijzervoorraad in vergelijking met mensen die minder rood vlees aten. Supplementen en rood vlees bevatten vormen van ijzer die goed door het lichaam worden opgenomen. Het eten van minimaal 21 porties fruit per week vergrootte het risico van een grote ijzervoorraad in het lichaam met bijna 300% in vergelijking met proefpersonen die minder dan veertien porties fruit per week aten. De vitamine C in fruit bevordert de opname van bepaalde ijzervormen in het lichaam. Door het eten van minimaal zeven porties volkorenproducten per week daalt het risico van een grote ijzervoorraad met 77%.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen