Vitamine D en sportprestatie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Een adequate vitamine D-spiegel kan mogelijk de sportprestatie ten goede komen. Dit concluderen Canadese wetenschappers van de University of British Columbia in een review.

Bewijs hiervoor vonden de wetenschappers in dierstudies waaruit blijkt dat suppletie met een hoge dosis vitamine D de spieropbouw en -kracht kan verbeteren, evenals de aerobe (in aanwezigheid van zuurstof) capaciteit. Tevens blijkt uit dierstudies dat suppletie met een adequate vitamine D-dosis de tijd verkort die nodig is voor herstel na inspanning. Bovendien neemt de botdichtheid toe onder invloed van adequate suppletie.

Volgens de auteurs bestaat er een optimaal bereik van de vitamine D-spiegel. Zowel een vitamine D-tekort (<50 nmol/l) als een hoge vitamine D-spiegel (>125 nmol/l) kan negatieve effecten hebben en mogelijk de sterftekans vergroten. Een optimale spiegel bevindt zich tussen 75 en 100 nmol/l, zo blijkt uit humane studies. Tevens is een adequate voorziening van synergistisch werkende vitamines zoals vitamine K van belang.

De wetenschappers suggereren dat een vitamine D-dosis tussen 4000 en 5000 IE in combinatie met 50 tot 1000 mcg vitamine K de sportprestatie mogelijk kan verbeteren. Vervolgstudies bij atleten zijn noodzakelijk om dit te bevestigen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen