Beta-alanine verbetert sportprestatie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Suppletie met beta-alanine kan de fysieke prestatie verbeteren van zowel getrainde als ongetrainde sporters. Beta-alanine is een aminozuur dat samen met L-histidine noodzakelijk is voor de vorming van carnosine. Carnosine gaat verzuring tegen en verbetert de sportprestatie.

Er werden veertig jonge mannen - afhankelijk van hun getraindheid - verdeeld in twee groepen; een getrainde en ongetrainde groep. De mannen kregen willekeurig het supplement met 6,4 gram beta-alanine per dag of een placebo. Voor en na de vier weken durende suppletieperiode voerden de deelnemers een maximale inspanningstest uit op een fietsergometer waarbij ze vier oefeningen van dertig seconden uitvoerden met tussenpozen van drie minuten.

Na suppletie met beta-alanine werd een significante verbetering van de inspanningstest gezien bij zowel de getrainde als ongetrainde mannen. Bij de getrainde mannen nam de gemiddelde kracht  significant toe bij drie van de vier oefeningen, bij de ongetrainde mannen was dit alleen bij de laatste oefening.

In eerdere studies werd geen effect gezien van beta-alanine bij reeds getrainde personen. De resultaten van deze studie demonstreren echter dat ook getrainde personen baat hebben bij suppletie met het aminozuur bij het uitoefenen van hoogintensieve sport.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen