Beter slapen met ashwagandha

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Suppletie met een wortelextract van ashwagandha (Withania somnifera) verbetert de slaapkwaliteit bij personen met slapeloosheid. Voor het onderzoek werden zestig proefpersonen met slapeloosheid willekeurig in een suppletiegroep (40 personen) en placebogroep (20 personen) verdeeld. Het supplement bevatte 300 mg ashwagandha-wortelextract en werd tweemaal per dag gegeven gedurende tien weken. Met behulp van een zogenaamde slaap actigrafie werd de slaapduur en -kwaliteit geregistreerd. In zowel de suppletiegroep als de placebogroep kwamen de deelnemers na vijf en tien weken sneller in slaap, maar na tien weken sliepen de deelnemers in de suppletiegroep significant sneller in dan de proefpersonen in de placebogroep. De efficiëntie van slaap verbeterde eveneens significant onder invloed van suppletie met ashwagandha. Dit was niet het geval in de placebogroep. Ook leidde het wortelextract tot een significant betere slaapkwaliteit en een afname van angst. Een wortelextract van ashwagandha heeft de potentie om de slaapkwaliteit op een natuurlijke en veilige manier te verbeteren.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen