Beter slapen met zuur kersensap

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Wie last heeft van slapeloosheid kan baat hebben bij de consumptie van zuur kersensap.

Aan de studie namen zeven volwassenen deel met een gemiddelde leeftijd 68 jaar die last hadden van slapeloosheid. Ze kregen gedurende twee weken ’s ochtends en ’s avonds een groot glas (200 ml) zuur kersensap. Na een periode van veertien dagen kregen ze gedurende nog eens twee weken een andere drank (placebo). Aan het einde van beide interventieperiodes moesten de deelnemers slapen in een laboratorium waarbij de kwaliteit en duur van de slaap werd gemeten. Tevens vulden de deelnemers een vragenlijst in over hun slaap, mate van vermoeidheid, depressie en angst.

Na consumptie van het kersensap nam de slaapduur significant toe. Gemiddeld sliepen de deelnemers onder invloed van het kersensap per nacht 84 minuten langer. Ook de slaapkwaliteit verbeterde.

Het kersensap bevat melatonine, een hormoon dat een rol speelt bij het slaap- en waakritme. Bovendien blijkt dat consumptie van het sap leidt tot een verhoogde beschikbaarheid van tryptofaan in het lichaam. Het sap bevat een enzym dat de afbraak van tryptofaan remt. Tryptofaan is een essentieel aminozuur en een precursor van het hormoon serotonine dat eveneens van belang is voor een goede nachtrust.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen