Creatine effectief bij sommige typen sport

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Suppletie met het aminozuur creatine wordt beschreven als middel om de resultaten van kortdurende inspanning te verbeteren. Vele sporters gebruiken deze suppletie dan ook om hiermee beter te kunnen presteren. Sinds 1994 is er veel kwalitatief onderzoek gedaan naar de effecten van het gebruik van creatine. Dit artikel beschrijft de enige meta-analyse die deze effecten heeft onderzocht. Dit onderzoek houdt rekening met onder andere de lichaamssamenstelling en de getraindheid van het lichaam en betrof honderd studies met diverse doelgroepen. Het effect van de creatinesuppletie was klein, maar significant. Het effect op de samenstelling van het lichaam was groter bij het zogenaamde laden van creatine, het innemen van grotere hoeveelheden creatine bij het beginnen met de suppletie, dan bij het handhaven van creatinegebruik. Hiernaast is het effect groter bij oefeningen met meerdere herhaling dan bij oefeningen waarbij slechts één krachtige beweging wordt gemaakt. Ten slotte help de creatinesuppletie beter bij het trainen van het bovenlichaam dan bij trainen van het onderlichaam of het gehele lichaam. Bij sporten als zwemmen en rennen, waarbij de uitvoering van de oefeningen en wedstrijden langer duren dan dertig seconden, is er geen effect aangetoond. Er werd geen verschil aangetoond tussen mannen en vrouwen en tussen goed getrainde of minder ontwikkelde atleten.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen