Depressie voorkomen met groenten en fruit

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een hoge inname van groenten, fruit en omega 3-vetzuren verkleint de kans op een depressie. Aan de Canadese studie namen meer dan 27.000 proefpersonen deel in een leeftijd van 45 tot 85 jaar. Er werd nagegaan of de deelnemers kampten met een depressie. Tevens werd informatie verzameld over hun lichamelijke gezondheid, sociaal-economische status, voedingsstatus en of er sprake was van immigratie. Vrouwen die naar Canada waren geëmigreerd hadden met bijna 20% significant vaker last van een depressie dan vrouwen die geboren waren in het land. Gezondheidsproblemen zoals chronische pijn of hoge bloeddruk gingen eveneens gepaard met significant meer depressieve klachten. Een lage consumptie van groenten en/of fruit bij mannen en vrouwen hield verband met een significant grotere kans op een depressie. Andersom bleek een depressie gepaard te gaan met een tweemaal hogere kans op een slechte voedingsstatus. Voldoende inname van omega 3-vetzuren, vitamine D en calcium bood mannen bescherming tegen de aandoening. Het beschermend effect van groenten en fruit is mogelijk te danken aan antioxidanten die oxidatieve stress tegengaan. Bovendien bevatten groenten en fruit de mineralen magnesium, zink en selenium die ontstekingen tegengaan. Oxidatieve stress en ontstekingen spelen een rol bij depressie.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen