Eiwitverdeling stimuleert spieropbouw

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

De verdeling van eiwitten over de diverse maaltijden van de dag stimuleert de continue aanmaak van spiereiwitten.

Het effect van de eiwitverdeling gedurende de dag werd getest bij acht gezonde vrijwilligers met een gemiddelde leeftijd van 37 jaar en een gemiddelde BMI van 26 kg/m2. Eerst werd gedurende een week de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) eiwitten gelijkmatig verdeeld over het ontbijt, de lunch en het avondeten (respectievelijk 32, 30 en 33 gram eiwitten). Na een maand volgden de deelnemers opnieuw gedurende een week een bepaald voedingspatroon, maar deze keer werden de eiwitten ongelijk verdeeld over de maaltijden. Bij het ontbijt was de eiwitinname gering, terwijl de eiwitconsumptie het hoogste was bij de avondmaaltijd (respectievelijk 11, 16 en 63 gram eiwitten). Op de eerste en laatste dag van beide interventieperiodes werden gedurende 24 uur bloedmonsters afgenomen. Tevens werden biopten van de voorste dijbeenspier (vastus lateralis) genomen.

De synthese van spiereiwit was met 25% significant hoger bij een gelijkmatige eiwitinname in vergelijking met een ongelijkmatige eiwitverdeling. Het effect bleef aanwezig voor zolang een voedingspatroon met een gelijkmatige eiwitverdeling werd gevolgd.

De resultaten laten zien dat de consumptie van een beperkte hoeveelheid eiwitten bij iedere maaltijd leidt tot een continue eiwitsynthese in de spieren. Rijke eiwitbronnen zijn eieren, vis, vlees, noten en zuivel.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen