Hogere suikerconsumptie door slaapgebrek

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

1 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Jongeren die te weinig slapen, eten meer koolhydraten en levensmiddelen met suikers zoals frisdrank. 

Aan het onderzoek namen 93 jongeren deel. In willekeurige volgorde sliepen ze gedurende vijf opeenvolgende nachten gemiddeld 6,5 of 9,5 uur per nacht. Tijdens iedere periode werd driemaal informatie verzameld over hun voedingspatroon. 

Tijdens de periode met ‘lange slaap’ sliepen de jongeren gemiddeld twee uur en twintig minuten langer per nacht. Tijdens de periode met een korte nachtrust aten de deelnemers significant meer koolhydraten, toegevoegde suikers en frisdrank, terwijl de inname van fruit en groenten significant lager was. Wanneer de jongeren te weinig nachtrust kregen bleef weliswaar de totale energie-inname gelijk, maar werd gekozen voor levensmiddelen die een snelle ‘energieboost’ gaven.

In de Verenigde Staten haalt bijna 75% van de high-schooljeugd niet de benodigde 8 tot 10 uur slaap per nacht. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de concentratie en schoolprestaties, maar ook voor hun lichamelijke gezondheid.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen