Leucine krachtige spierhersteller

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Voeding die het aminozuur leucine bevat, zorgt voor een sneller herstel van de spieren na een flinke inspanning. Op grond van een aantal tests met ratten concluderen Amerikaanse onderzoekers dat leucine deze eigenschap heeft. Het aminozuur komt met name voor in vlees- en zuivelproducten. Volgens dr. Donald Layman heeft leucine kennelijk een unieke invloed op de skeletspieren. De samenstelling van spiereiwit wordt erdoor bevorderd, er wordt brandstof voor de spieren vrijgemaakt en de glucosespiegel in het bloed wordt op peil gehouden. Opvallend genoeg heeft leucine alleen deze eigenschap wanneer na de inspanning wordt gegeten. De leucine in voeding die tijdens of voor de inspanning geconsumeerd wordt, werkt niet. Voor het onderzoek werden ratten ingedeeld in vijf inspannings-groepen en voedingspatronen. Nadat de ratten in een looprad gerend hadden werd het spierherstel nader onderzocht. Met name de ratten die meteen na de inspanning leucine en koolhydraatrijke voeding kregen, toonden een veel sneller spierherstel. De onderzoekers verwachten dat een dagelijkse consumptie van 1,4 tot 2,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht genoeg is om voldoende leucine binnen te krijgen. Voor een sporter van 80 kg zou dan neerkomen op 112 tot 160 gram per dag. Eiwitrijk voedsel zoals mager vlees, een zuiveldrank of een energie-reep is het meest geschikt na inspanning. Verder vinden de onderzoekers dat in een uitgebalanceerd voedingspatroon 30% van de maaltijd uit eiwit moet bestaan, terwijl momenteel 20% wordt aanbevolen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen