Minder spierpijn met curcumine

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Suppletie met curcumine, het werkzame bestanddeel van de geelwortel, vermindert spierpijn na intensieve training.

In de studie werden zeventien mannen in twee groepen verdeeld. Ze kregen twee dagen voor tot en met drie dagen na een inspanningsoefening dagelijks een supplement met 5 gram curcumine of een placebo. Na een tussenperiode van twee weken werden ze in de andere groep ingedeeld. Voor aanvang van de oefening, direct erna en 24 en 48 uur later werden diverse parameters bepaald.

Een tot twee dagen na de inspanningstest leidde suppletie met curcumine tot significant minder spierpijn in vergelijking met de placebo. De pijnreductie ging gepaard met een lichte verbetering van de sprongcapaciteit van één been met 15%. Curcuminesuppletie leidde de eerste twee dagen tot een toename van de ontstekingsmarker interleukine-6 (IL-6) in het bloed. Echter, 24 uur na de inspanning was de concentratie van IL-6 onder invloed van curcumine met 20% significant lager.

Suppletie met curcumine vermindert spierpijn na inspanning en leidt mogelijk tot een lichte verbetering van de sportprestatie. In vervolgstudies moet het werkingsmechanisme opgehelderd worden.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen