Tips om Alzheimer te voorkomen

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

4 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een groep wetenschappers uit China, de Verenigde Staten en Frankrijk analyseerden ruim vierhonderd wetenschappelijke publicaties en beschrijven risicofactoren voor de ziekte van Alzheimer. Op basis hiervan formuleerden ze adviezen om de kans op de aandoening te verkleinen. In medische databanken werden relevante studies geselecteerd. Het betrof zogenaamde observationele studies (waarin verbanden werden onderzocht) en gerandomiseerde, klinische onderzoeken (waarbij een behandeling werd vergeleken met een placebo). De bevindingen van ruim vierhonderd studies werden geanalyseerd. Er zijn tien risicofactoren met bijbehorende adviezen met sterk bewijs (niveau A bewijs) voor een relatie met de ziekte van Alzheimer:
  • Diabetes; volg een gezonde leefstijl en verklein daarmee de kans op diabetes
  • Verhoogde homocysteïnespiegel; controleer regelmatig de homocysteïnespiegel, behandel een verhoogde homocysteïnespiegel met B-vitamines
  • Te lage BMI vanaf 65 jaar; zorg als 65-plusser dat je een gezond gewicht hebt
  • Lage opleiding; volg op jonge leeftijd zoveel mogelijk opleidingen
  • Hoge bloeddruk op middelbare leeftijd; personen jonger dan 65 jaar moeten hoge bloeddruk voorkomen met een gezonde leefstijl
  • Orthostatische hypotensie; bij personen met orthostatische hypotensie moet het geheugen nauwlettend gemonitord worden
  • Hoofdletsel; bescherm je hoofd tegen letsel, draag bijvoorbeeld een fietshelm
  • Weinig uitdagingen voor het brein; stimuleer het brein door bijvoorbeeld te lezen, puzzelen of schaken
  • Stress; ontspan je en vermijd dagelijkse stress
  • Depressie; zorg voor mentaal welbevinden
Naast deze risicofactoren met aanbevelingen vonden de wetenschappers ook nog andere factoren die gerelateerd zijn aan Alzheimer, maar waarvoor het bewijs zwakker is (niveau B bewijs). Het betreft de volgende factoren;
  • Te hoge/lage BMI; personen jonger dan 65 jaar moeten streven naar een gezond lichaamsgewicht (BMI tussen 18,5 en 25 kg/m2). Bij 65-plussers moet het geheugen nauwlettend gemonitord worden als ze veel afvallen.
  • Te weinig lichaamsbeweging; zorg voor voldoende beweging, dit geldt vooral voor 65-plussers
  • Roken; stop met roken en zorg voor een rookvrije leefomgeving
  • Slaapproblemen; zorg voor voldoende slaap en overleg met je arts bij slaapproblemen
  • Hart- en vaatziekten; verklein de kans hierop door een gezonde leefstijl, bij personen met een hart- of vaataandoening moet het geheugen nauwlettend gemonitord worden
  • Verhoogde kwetsbaarheid; blijf sterk op oudere leeftijd door een gezonde leefstijl, bij kwetsbare ouderen moet het geheugen nauwlettend gemonitord worden
  • Atriumfibrilleren; zorg voor een adequate medicamenteuze behandeling
  • Vitamine C; zorg voor voldoende vitamine C-rijke voeding of neem een supplement
Tot slot ontraden de wetenschappers oestrogeentherapie en behandeling met acetylcholinesteraseremmers bij personen met de ziekte van Alzheimer.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen