Vitamine E-suppletie zinvol bij inspanning

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 2 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 2.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Suppletie met lagere doses vitamine E kan effectief spierschade als gevolg van fysieke inspanning voorkomen.

Voor de meta-analyse, waarbij de resultaten van meerdere studies tezamen worden geanalyseerd, werden 44 studies samengevoegd. In de studies werd het effect van vitamine E op spieren vergeleken met een placebo

Suppletie met vitamine E ging significant spierschade tegen na inspanning ten opzichte van een placebo. Dit bleek uit significant lagere concentraties van de enzymen creatinekinase en lactaatdehydrogenase. Creatinekinase is een enzym dat een rol speelt bij de energievoorziening van de spieren. Lactaatdehydrogenase is eveneens een enzym dat betrokken is bij de energieproductie. Een verhoogde bloedconcentratie hiervan is eveneens een indicatie van spierschade. Het effect van vitamine E-suppletie op creatinekinase was het duidelijkst bij atleten en direct na inspanning. Ook bleek een dosis vitamine E, lager dan 500 IE per dag, effectiever dan een hogere dosis. 

Vitamine E-suppletie blijkt de spierschade te verminderen. Het effect is het grootste bij atleten ten opzichte van niet-atleten. Vitamine E vermindert oxidatieve stress en ontstekingen. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen