Voeding die schaadt, voeding die baat…

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

3 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Een hoge inname van onder andere noten, zaden en omega 3-visvetzuren verkleint de sterftekans als gevolg van hart- en vaatziekten en diabetes significant met 45%. Daarentegen leidt een hoge consumptie van bewerkt vlees en zout juist tot een significant grotere sterftekans. Dit blijkt uit een grootschalige studie die gepubliceerd werd in het gerenommeerde tijdschrift JAMA. De Amerikaanse wetenschappers onderzochten de relatie tussen levensmiddelen en nutriënten enerzijds en de sterftekans als gevolg van diabetes en hart- en vaatziekten anderzijds. Het betrof de consumptie van groenten, fruit, noten en zaden, volkoren granen, onbewerkt rood vlees, bewerkt vlees, suikerhoudende drank, meervoudig onverzadigde vetzuren, omega 3-visvetzuren en zout. Ze maakten hiervoor gebruik van gegevens van verschillende bronnen waaronder de National Health and Nutrition Examination Surveys (NHANES) en de National Center for Health Statistics. In het jaar 2012 overleden meer dan 702.000 Amerikanen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten, een herseninfarct of -bloeding en diabetes type-2. Een hoge zoutinname was met een percentage van 9,5% voor het grootste deel verantwoordelijk voor de sterfte als gevolg van hart- en vaatziekten en diabetes. Dit werd gevolgd door een lage inname van noten en zaden (sterfterisico 8,5%), een hoge consumptie van bewerkt vlees (8,2%), een lage inname van omega 3-visvetzuren (7,8%), een lage consumptie van groenten (7,6%), lage fruitinname (7,5%) en tenslotte een hoge consumptie van suikerhoudende drankjes (7,4%). Voeding blijkt een voorname rol te spelen bij het verlagen van het sterfterisico door hart- en vaatziekten en diabetes type-2. Een adequate dagelijks inname van noten en zaden (20 gram), omega 3-visvetzuren (250 mg), groenten (400 gram), fruit (300 gram) en volkoren granen (125 gram) kan significant het sterfterisico verkleinen.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen