Weiproteïne voor behoud spiermassa?

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Suppletie met weiproteïne stimuleert de synthese van spiereiwitten tijdens afvallen.

Er namen veertig mannen en vrouwen deel aan de studie. Ze hadden een BMI tussen 28 en 50 kg/m2 en waren in de leeftijd van 35 tot 65 jaar. Ze volgden gedurende veertien dagen een dieet met 750 kcal per dag minder dan normaal. De deelnemers werden willekeurig in drie groepen verdeeld en kregen daarnaast tweemaal per dag een supplement met 27 gram weiproteïne, 26 gram sojaproteïne of 25 gram maltodextrine (koolhydraat). 

Suppletie met weiproteïne stimuleerde de aanmaak van nieuwe myofibrillen (eiwitachtige vezels in de spiercellen die kunnen contraheren) méér dan suppletie met de sojaproteïne of met maltodextrine. Ook nam de synthese van myofibrillen na een maaltijd significant minder af onder invloed van weiproteïne (9%) in vergelijking met sojaproteïne (28%) en maltodextrine (31%). De lipolyse (vetverbranding) was significant minder na suppletie met maltodextrine dan na suppletie met beide eiwitpreparaten.

De resultaten suggereren dat weiproteïne effectief de synthese van spiereiwitten tijdens een dieet kan stimuleren en mogelijk leidt tot behoud van spiermassa tijdens afvallen. De hogere effectiviteit van weiproteïne ten opzichte van sojaproteïne komt vermoedelijk door de hogere concentratie van het werkzame aminozuur leucine in weiproteïne.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen