Eiwitverdeling voorkomt spierverlies

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Ouderen met overgewicht die willen afvallen kunnen verlies van spiermassa tegengaan door een goede verdeling van eiwitten gedurende de dag.

Aan de studie namen twintig mannen met overgewicht in de leeftijd van 60 tot 75 jaar deel. Ze werden willekeurig in twee groepen verdeeld. De mannen in beide groepen volgden gedurende vier weken een energiebeperkt dieet met een totale eiwitinname van 1,3 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. In de eerste groep werden de eiwitten gelijkmatig verdeeld gedurende de dag (25% bij het ontbijt, lunch, diner en avondsnack). In de andere groep werden de eiwitten ongelijkmatig verdeeld (7%, 17%, 72% en 4% bij respectievelijk het ontbijt, lunch, diner en avondsnack). Gedurende de laatste twee weken van het dieet volgden alle deelnemers een krachttrainingsprogramma.

Tijdens de eerste twee weken nam zowel de vet- als spiermassa af bij de mannen in beide groepen. De afname van spiermassa was echter significant minder in de groep waarbij de eiwitten gelijkmatig werden verdeeld gedurende de dag. Krachttraining ging het verlies van spiermassa eveneens tegen. Ook was de synthese van spiereiwitten in de groep met gelijkmatige verdeling van eiwitten met 19% significant hoger dan in de andere groep.

De combinatie van eiwitverdeling en krachttraining kan de aanmaak van spiereiwitten op peil houden bij oudere mannen met overgewicht, ondanks het volgen van een energiebeperkt dieet. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen