Quercetine verbetert sportprestatie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Suppletie met quercetine verbetert het energiemetabolisme en de fietsprestatie.

Aan het onderzoek namen twaalf gezonde, actieve jongemannen deel. Ze kregen in willekeurige volgorde gedurende een week dagelijks 1000 mg quercetine of een placebo. Na beide suppletieweken voerden de mannen een inspanningstest uit op een fietsergometer. De test bestond uit een uur fietsen op 70% VO2max (maximale zuurstofopnamecapaciteit), vervolgens drie uur rusten en tenslotte fietsen op 75% VO2max tot het moment van uitputting. 

Na quercetinesuppletie werd een significante verbetering gezien van de sportprestatie bij 75% VO2max ten opzichte van de placebo. Suppletie met quercetine ging ten opzichte van de placebo gepaard met een significant lagere insulinerespons na inspanning. Ook leidde suppletie tot een significant verhoogde activiteit van de antioxidant superoxide dismutase (SOD) en de totale antioxidatieve capaciteit (TAC). Tevens was de concentratie van malondialdehyde (MDA) tijdens de herstelfase significant lager dan na suppletie met de placebo. MDA is een biomarker voor oxidatieve stress. Er werd geen verschil gezien na inname van quercetine of de placebo voor wat betreft de glucosespiegel en de concentraties van de ontstekingsstoffen TNF-alfa en CRP

Quercetine verbetert het energiemetabolisme en de sportprestatie, zo blijkt uit de resultaten. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen