Minder spierschade met BCAA’s

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Suppletie met BCAA’s (branched chain amino acids) draagt bij aan het herstel van de spieren na fysieke inspanning. Dit blijkt uit een meta-analyse. BCAA’s is de term voor drie (leucine, isoleucine en valine) van de acht essentiële aminozuren die van belang zijn voor de synthese van eiwitten. Ze spelen onder andere een voorname rol bij het spierherstel. Er werd in medische databanken waaronder Medline en Sport Discus gezocht naar relevante gerandomiseerde, klinische studies. Het betrof studies waarin een vergelijking gemaakt werd tussen suppletie met BCAA’s en een placebo. De supplementen werden voor en na de inspanning toegediend en de effecten werden binnen vier dagen na de inspanning gemeten. Uiteindelijk werden acht studies in de analyse meegenomen met in totaal zeventig gezonde mannen met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. De fysieke inspanningen betroffen onder andere krachttrainingen, voetbal en marathons. Analyse van de samengevoegde resultaten toonde dat BCAA-suppletie binnen 24 uur na de inspanning alsook na een dag leidde tot een significante reductie van creatinekinase in vergelijking met een placebo. Creatinekinase is een biomarker voor spierschade. Binnen een dag werd een significante reductie van gemiddeld 72 U/L gezien en na een dag met gemiddeld 145 U/L onder invloed van suppletie met BCAA’s. De eiwitten waren niet significant van invloed op de ervaren mate van spierpijn en op de concentratie van lactaat dehydrogenase. De meta-analyse toont dat suppletie met BCAA’s na fysieke inspanning effectief spierschade tegengaat.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen