Plantenstoffen verbeteren sportprestatie

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 2 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 2.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee

Een hoge inname van natuurlijke plantenstoffen beschermt niet alleen tegen degeneratieve aandoeningen, maar kan ook bijdragen aan een betere fysieke prestatie. Plantenstoffen zijn verantwoordelijk voor de smaak, kleur en geur van planten. Het betreft onder andere anthocyanen, apigenine, flavonolen, flavanolen, flavonoïden, galluszuur, ellaginezuur, kurkuma en quercetine.

Voor de review werden relevante studies geselecteerd waarbij het effect van plantenstoffen op sportprestaties was onderzocht.

Uit de review blijkt dat plantenstoffen de productie van antioxidatieve enzymen bevorderen. Dit kan spierschade tegengaan door verminderen van oxidatieve stress. Zo is van kurkuma aangetoond dat het de spiergeneratie bevordert. Een granaatappelextract vermindert spierzwakte en spierpijn en bevordert eveneens het herstel van spieren na fysieke inspanning. Ook bevorderen plantenstoffen de darmgezondheid en verminderen het risico op virale aandoeningen. Daarnaast kunnen plantenstoffen het circadiaan ritme herstellen en de slaap bevorderen, waardoor vermoeidheid overdag afneemt en de stemming en motivatie om te trainen verbetert. Voldoende slaap is cruciaal voor de aanpassingsprocessen na training, waaronder het spierherstel. Zo worden belangrijke chemische stoffen zoals groeihormonen aangemaakt tijdens de diepe slaapfase. Bioflavonoïden uit citrusvruchten en granaatappel ondersteunen het circadiaan ritme en bevorderen de slaap. Kamille kan in combinatie met resveratrol het stress- en angstniveau verlagen, de stemming verbeteren en zodoende ook bijdragen aan een betere slaapkwaliteit.

Een adequate inname of suppletie met plantentenstoffen kan zinvol zijn om de sportprestaties van atleten te verbeteren. 

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen