BCAA’s, bij voorkeur met weiproteïne

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker Gert Schuitemaker

Onder redactie van Dr. Gert Schuitemaker

2 min

Per 48 uur kun je als gast 5 artikelen gratis lezen; dit is gratis artikel 1 van 5.

Neem een digitaal abonnement  of Inloggen als abonnee
Suppletie met de BCAA’s (branched chain amino acids) leucine, isoleucine en valine is weliswaar effectief voor de spieropbouw na inspanning, maar een combinatie met essentiële aminozuren (zoals in weiproteïne) is effectiever. De studie werd gepubliceerd in Frontiers in Physiology. Aan de studie namen tien gezonde mannen deel. Ze beoefenden krachttraining en hadden een gemiddelde leeftijd van twintig jaar. Ze werden willekeurig in een suppletie- en placebogroep verdeeld. Direct na een inspanningstest kregen de mannen een drankje met 5,6 gram BCAA’s of een placebo. Voor en na inname van het drankje werden bloedmonsters verzameld. Tevens werd voor en vier uur na inname van de drank de synthese van spiereiwitten (myofibrillen) bepaald. Een half uur na consumptie van de drank met BCAA’s werd in het bloed een piektoename gezien van leucine, isoleucine en valine met respectievelijk 96%, 88% en 59%. In vergelijking met de placebo werd onder invloed van suppletie een significant grotere eiwitsynthese gezien van 22%. Het effect van BCAA’s op de synthese van spiereiwitten is significant groter ten opzichte van een placebo. Echter, in vergelijking met eerdere studies blijkt dat suppletie met enkel BCAA’s zo’n 50% minder effectief is dan suppletie met weiproteïnen. Weiproteïnen bevatten eenzelfde hoeveelheid BCAA’s maar zijn bovendien rijk aan essentiële aminozuren.

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het laatste orthomoleculaire nieuws.

Gerelateerde artikelen